Tie erityisherkkyyden valjastamiseksi

Sinä. Juuri sinä siinä. Oletko erityisherkkä? Erityisen herkkä aistimaan ja reagoimaan noihin ärsykkeisiin? Tuntuuko siltä, että kellon tikitys on kuin joku hakkaisi jättimäistä taiko-rumpua, vaatteen pesulappu alkaa hiertää välittömästi, kun laitat paidan päälle tai tuoksut tulvivat tajuntaasi sellaisella voimakkuudella, että ne jyräävät pääsi takaraivoa myöten? Tai tuntuuko hipaisu siltä kuin joku ottaisi sinusta kunnolla kiinni?

16371524156_33fe20e866_b

Jos vastasit kyllä edellä oleviin kysymyksiin, niin tämä kirjoitus ei tuo sinulle enää yhtään uutta tietoa ominaisuudestasi, sillä olet jo etsinyt internetistä kaiken mahdollisen tiedon siihen liittyen ja tunnet kyllä parhaiten itse itsesi. Mutta kerron nyt, miten selvitä erityisherkkyyden haittapuolista (niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä) ja oppia elämään niiden kanssa, valjastaen kykysi ainoastaan käyttöösi niitä oikeasti tarvittaessa.

Ennen harjoitusmetodeihin siirtymistä ymmärrä tämä: Aivot ovat kuin tietokone, mutta paljon monimutkaisempi ja monitahoisempi. Sitä ei voi sulkea hetkeksikään pois päältä, mutta sitä voi ohjelmoida, jos vain oppii sen ohjelmointiin tarvittavan kielen. Ja se kieli on tunteet, sinä osaat sen jo erityisen hyvin erityisherkkänä. Ongelmana on vain se, että et välttämättä hallitsekaan tunteitasi niin hyvin kuin oletat.

Perusharjoitus 1: Ilkeä pesulappu

Tämä perusharjoitus auttaa niin pesulappuihin kuin kutisevaan villapaitaan, oikeastaan aika moneen ihokosketuksen laukaisevaan ärsykkeeseen.

Miten toimit yleensä: Tuntemus tuntuu inhottavalta, poistat tuntemuksen lähteen.
Miten tulisi toimia: Tuntemus tuntuu inhottavalta, tutki mikä aiheuttaa inhottavan tuntemuksen ja rauhoita siten itsesuojeluvaistosi.

Kun havaitset häiritsevän ihokosketuksen, pysähdy hetkeksi tutkailemaan sitä. Liikuttele sitä osaa, joka sen laukaisee ja katso sitä tarkasti. Huomaat varmasti, että esimerkiksi pesulapussa lapun reunat ovat terävät ja ”viiltävät” ihoasi. Reaktio on täysin normaali, sillä ihmisen pitää hätkähtää mitä tahansa viiltoja itsesuojeluvaiston takia. Kun huomaat, että pesulapusta ei jää jälkeä ihollesi, niin aivosi pääsevät rauhoittumaan: ”Vaara ohi, väärä hälytys!” Sovella oppimaasi seuraavaksi villapaitaan. Huomaat, ettei sekään jätä ihollesi jälkiä.

Perusharjoitus 2: Tikittävä kello

Tämä perusharjoitus auttaa monotonisiin ja toistuviin yksitoikkoisiin ääniin, jotka tuntuvat voimistuvan hetki hetkeltä. Tätä harjoitetta tekemällä pystyt vihdoin pitämään vanhan mallista viisarikelloa seinällä.

Miten toimit yleensä: Ääni toistuu samanlaisena ja alkaa ärsyttää. Poistat äänen lähteen tai poistut tilasta.
Miten tulisi toimia: Ääni toistuu samanlaisena ja alkaa ärsyttää. Pysyt paikoillasi ja yhdistät äänen johonkin miellyttävään ääneen.

Kello tikittää aina tasaisesti. Monet muutkin äänet toistuvat samanlaisina ja samalla intervallilla. Kellon sekuntikello siirtyy eteenpäin aina sekunnin välein. Palauta mieleesi jokin musiikkikappale, joka tuo sinulle oikein hyvän mielen. Ala hyräilemään sitä hidastaen tempoa äänen intervallia vastaavaksi. Tämän jälkeen siirry lähemmäs heikosti kuuluvaa ääntä ja hyräile voimakkaammin. Mitä siis teet käytännössä: Opetat aivojasi yhdistämään ärsyttävän äänen miellyttävään kokemukseen, jolloin negatiivisen reaktion aiheuttava ärsyke alkaa muuttumaan negatiivisesta positiiviseksi. Tämä harjoite vaatii useita toistoja, se ei toimi heti ensimmäisellä kerralla. Yksi sääntö kuitenkin on: Älä pakene, se on perusreaktio uhkaavassa tilanteessa! Tai älä poista äänen lähdettä, se on nimittäin hyökkäys uhkaa päin. Se on osa itsesuojelumekanismejamme.

Perusharjoitus 3: Keskustelun seuraaminen yksityiskohdista välittämättä

Tuntuuko siltä, että tipahdat aina kärryiltä keskustelua seuratessa? Joku katsoo sinua silmiin ja jäät tavallaan katseen vangiksi, jolloin puhe menee täysin ohitse. Tai joku sanoo jotain eri äänenpainolla ja jäät ihmettelemään äänenpainoa sanotun asian sijasta? Tämä harjoite tekee sinusta mestarikuuntelijan ilman, että sinun täytyisi vaimentaa loistavaa ominaisuuttasi kiinnittää huomiota yksityiskohtiin.

Miten toimit yleensä: Joku sanoo jotain tavanomaisesta poikkeavaa. Kiinnität asiaan huomiota ja unohdat seurata puhetta tai keskustelua. Turhaudut ja mielenkiintosi saattaa lopahtaa täysin.
Miten tulisi toimia: Joku sanoo jotain tavanomaisesta poikkeavaa. Pistä asia merkille, mutta jatka kuuntelua. Syy saattaa ilmetä myöhemmin.

Kuuntele keskustelua aivan normaalisti, mutta heti huomatessasi jotain poikkeavaa toimi näin: Pistät sen merkille, heristät korviasi ja jatkat kuuntelua. Sinä et ole ajatusten lukija, vaikka oletkin herkkä. Puhujan käytös tai käyttämät sanat voivat paljastaa syyn poikkeavuuteen. Ja jos ei, niin tuo asia esille kysymällä, kun toinen saa sanottua asiansa. Jos sinulla ilmenee hankaluuksia esimerkiksi toisen kehon tai elekielen osalta, niin voit rauhassa sulkea silmäsi tai kohdistaa katseesi muualle.

Tämä harjoite on kaikista vaativin ja vaatii useita kymmeniä onnistuneita toistoja, mutta ajan myötä se tekee sinusta mestarikuuntelijan ja alat valjastamaan kykysi huomioida pienetkin yksityiskohdat hyödyksesi. Sinulla on luontainen kyky, jota sinun on ehdottomasti osattava käyttää hyödyksesi.

Miten itse olen hyötynyt omasta erityisherkkyyteni lahjasta?

Olen kehittynyt erinomaiseksi havainnoijaksi ja kuuntelijaksi, sillä huomaan eleiden ja äänenpainojen pienetkin poikkeavuuden. Näen näistä reaktioista, jos ihminen alkaa käsittelemään itsellensä intohimoista aihetta tai vastavuoroisesti todella vaikeaa aihetta. Tällöin osaan mukauttaa omaa toimintaani tilanteen mukaan välittömästi, eleillä, äänenpainolla ja tekemällä todella tarkkoja kysymyksiä, jotka johdattelevat aina asioiden juurisyiden pariin. Olen hyötynyt tästä opettajana, kun olen tunnistanut oppilaiden ongelmia tai heitä suuresti motivoivia aihealueita. Osaan mukauttaa opetustani välittömästi, sillä kykenen tekemään havaintoja ja tekemään niistä lopulta päätelmiä hetkessä.

Sinustakin voi tulla omien kykyjesi hallitsija ja erityisherkkyys on kyky siinä missä luontainen taipumus loogiseen päättelyyn. Meitä erityisherkkiä on noin viidennes kaikista, se on paljon, mutta myös toisaalta todella vähän. Jos ryhdyt valjastamaan kykyäsi, niin siirryt niiden harvojen joukkoon, joka hyötyy siitä.

Nämä edellä mainitut asiat jokainen oppii iän myötä, mutta niitä tulisi harjoitella jo aiemmin, jotta niistä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Niin työssä, vapaa-ajalla kuin ihmissuhteissa ylipäätään.


Mitä mieltä itse olet? Kommentoi tai anna palautetta. Otan sitä aina mielelläni vastaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.