Mistä on hyvät johtajat tehty?

Itsetuntemus, empaattisuus, tunneäly ja positiivisuus. Innostavuus, kärsivällisyys ja johdonmukaisuus. Uskottavuus, asiantuntijuus, luotettavuus, turvallisen ilmapiirin luoja ja oma esimerkki. Lisäksi selkeys, määrätietoisuus ja organisointitaito.

Luettelin tuossa edellä hyvän kouluttajan ominaisuudet. Jos ihmiseltä löytyvät nuo taidot ja kyvyt, niin hänen koulutettavansa saavat silloin erinomaisen tilaisuuden oppia jotain hyödyllistä ja sovellettavissa olevaa, tehokkaasti käytettävissä olevaan aikaan verrattuna. Noita ominaisuuksia ja taitoja pyritään kehittämään organisaatiossa, jonka piirissä olen toiminut jo yli kymmenen vuoden ajan.

Hyvä Kouluttaja, Hyvä Johtaja
Hyvä kouluttaja on myös hyvä johtaja. Lähde: miesvaillavarjoa.blog

Nuo ominaisuudet eivät ole irrallaan ihmisestä, vaan ne seuraavat häntä kaikkialle. Työpaikalle, muihin harrastuksiin ja yksityiselämään. Ne eivät tee ihmisestä täydellistä, vaan tuollaisellakin ihannetyypillä on heikkoutensa ja murtumispisteensä. Ei suotta ole listattu ensimmäiseksi asiaksi itsetuntemusta, sillä ilman sitä ei kykene kehittämään itseään tai toimimaan tukena muiden kehittämisen tiellä. Ihmisen tulee tuntea omat rajansa ja hyväksyä ne niiden asioiden lisäksi, joissa hän kokee olevansa hyvä. Itsekriittisyyden ei tarvitse olla piikikästä itseään kohtaan, vaan siihen voi asennoitua prosessina: ”Tässä minulla on kehitettävää, ja näin kauan minulla menee tullakseni siinä riittävän hyväksi.”

Ei ole mitenkään yllättävää, että armeijassa nähdään selkeä suhde hyvän kouluttajan ja hyvän johtajan välillä. Minä en ainakaan ole tavannut yhtään erinomaista johtajaa, joka kompuroisi kouluttamisessa. Tai poikkeuksellisen hyvää kouluttajaa, joka ei osaisi johtaa joukkoa ihmisiä. Jos ihmiselle annetaan intensiivinen koulutus pedagogiikan perusteista ja peruskoulutusmenetelmistä, niin käytännön kouluttamisnäytännöllä pystyy tunnistamaan ihmisen johtamistaidot. Ihan näin vinkkinä teille asiantuntijoille, jotka pyritte löytämään erilaisiin organisaatioihin väliportaan johtajia eli niitä ihmisiä, jotka johtavat toisia ihmisiä. Johtamistaidot kun ovat tunnistettavissa välillisin menetelmin ilman varsinaista johtamissuoritusta.

Tällainen ihmistyyppi on siitä mielenkiintoinen myös siksi, että hän kuuntelee toisia ihmisiä. Aidosti. Hyvä itsetuntemus tekee sen, että tunnustaa olevansa tietämätön ja näkee sen ongelmana. Se pakottaa nojaamaan toisiin ihmisiin ja heidän tietouteensa. Hyvä kouluttaja ja siten hyvä johtaja arvostaa toisten ihmisten tietoa, kokemusta ja siten näkemystä, jolloin hän on alati kiinnostunut toisten ihmisten mielipiteistä. Näistä mielipiteistä hän kokoaa verkostomaisen kokonaiskuvan, joka toimii perusteena päätöksille. Liittyivät ne sitten aitoon johtamiseen tai esimerkiksi koulutustapahtuman mukauttamiseen lennosta.

Tämä saattaa kuulostaa henkselien paukuttelulta, mutta minulta löytyvät nuo kaikki ominaisuudet. Sitten tuleekin suuri mutta: Minä voisin kehittää kärsivällisyyttäni, siinä minulla on paljon parannettavaa. Voisin myös olla johdonmukaisempi ja vähentää turhia puheita silloin, kun minulla on tärkeää sanottavaa. Siinäkin on kehitettävää, että en antaisi kulloisenkin mielentilani vaikuttaa positiiviseen ulosantiini. Vaikka olisinkin väsynyt, nälkäinen ja / tai laiminlyöty jollain tavalla, niin en saisi antaa vaikuttaa sen vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa. Hyvän kouluttajan ja hyvän ihmisten johtajan tuleekin olla aina tietoinen omista rajoistaan ja siitä, missä olisi eniten kehitettävää.

 

Tietoa kirjoittajasta

Mies Vailla Varjoa

Bloggaaja vuoden 2017 lokakuusta alkaen, aiheina elämä henkilökohtaisesti ja läheltä.

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.